Vovve.net

söndag 21 februari 2016

Sparsamma tävlingsplaner 2016 (mars-juni)

I år tävlar vi sparsamt men satsar på kvalitet framför kvantitet. Det är mina mål 2016 när det gäller hundsport. Har hittills bara två tävlingar inbokade under årets första halva, en i slutet på maj och en i början/mitten av juni. Vi har en del utbildningsdagar jag ska delta i (både som utbildare/kursledare och som elev) under april och dubbeltävlingen (rally) på hemmaklubben på Valborgsmässoafton kommer vi troligen skippa eftersom jag är själv med hund och barn (igen) och vi ska ju självklart bidra med hjälp som funkisar. Jag har bokat in Botkyrka i slutet på maj, hoppades på Norsborg men tyvärr hittar inte den tävlingen (kommer kanske gå i augusti istället) så det får bli Botkyrka. Husse jobbar varannan helg så det är en hel del dagar när jag är själv med hund och barn. Det funkade bra förra året innan barnet lärde sig att gå/springa och nöjde sig med att sitta i vagnen eller bärselen och titta men nu när det är full fart överallt är det betydligt svårare att klara av att både tävla och ta hand om vilda människovalpen samtidigt, jag behöver prioritera om. Så en start i rally och en i lydnad än så länge. Lydnaden tar vi på Stockholms Södra, jag tycker verkligen mycket om att tävla på den klubben. Lätt att ta sig dit, trevliga funkisar, stora planer, bra flyt. Så nu ska man bara se till att det är lönsamt att åka dit ;-) Vi har ännu inte lyckats med vårt LPII och jag tänkte ta det innan de nya reglerna träder i kraft. Sen kanske lägger vi av med lydnaden, vi får se hur det blir när de nya klasserna börjar gälla.

Vi har också en del resor vi behöver göra mars-juli och eftersom jag inte vill ta ledigt på jobbet för mycket (nackdelen med att vara egenföretagare) blir dessa förlagda på långhelger eller mitt i semestertiderna och då finns det varken tid eller pengar kvar till tävlingar. Vi kommer för första gången missa Himmelfärdsfesten på Märsta-Sigtuna BK (där vi vann rally fortsättning 2013 och där vi plockade vår andra agilitypinne i klass 1 2015) och vi kommer missa rallytävlingen första helgen i juli också. Ligger betydligt lägre än förra året men så är det i livet, man kan inte ha allt.

Vi får se hur det blir med agilitytävlingarna i år. Har lite svårt att hitta motivationen till att träna och kämpa i klass 2 i år. Tror jag saknar träningskompisar som är på samma nivå som vi... De flesta agilitynördar tränar året om och de är redo för kampen om klass 3 medan vi tar vår vintervila precis som varje år och därför ligger efter när det gäller teknik. När vi kommer igång kanske hittar vi några som är precis som vi? Vem vet...

Igår var vi på årsmötet på klubben och vi blev uppmärksammade som Årets Rallylydnadshund 2015. Trevligt! :-) Vi tackar för utmärkelsen och försöker göra vårt bästa i år också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar